ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ
ΟΔΥΣΣΕΙΑ
& ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Η λογική των μύθων, ιστορία και ανθρωπολογία
Α ́ ΜΕΡΟΣ
Συζητάμε για τους Μύθους και τη σχέση τους με την Ιστορία και την Ανθρωπολογία

ΓΕΝΙΚΉ ΛΟΓΙΚΉ ΤΩΝ ΜΎΘΩΝ

  • Γιατί οι πρωτόγονοι και οι αρχαίοι έφτιαχναν μύθους;
  • Γιατί επινοούσαν τόσα αλλόκοτα τέρατα;
  • Πώς αποτυπώνεται στους μύθους η μετάβαση από την τροφοσυλλογή στη γεωργία και η ανάπτυξη της τεχνικής;
  • Από τον Ηρακλή στον Οδυσσέα: τι αλλάζει στη ζωή των ανθρώπων;

ΕΙΔΙΚΉ ΛΟΓΙΚΉ ΤΗΣ ΟΔΎΣΣΕΙΑΣ

  • Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει τον άνθρωπο από τα άλλα πλάσματα στην Οδύσσεια;
  • Γιατί ο Οδυσσέας ταξιδεύει σε τόσο παράξενους τόπους; Ποια είναι η ιδιαίτερη σημασία τους;
  • Ποιο είναι το νόημα της σειράς των σταθμών και ποιοι είναι οι κρίσιμοι κόμβοι;
  • Γιατί ο Οδυσσέας λέει ότι είναι ο «Κανένας»;
Β ́ ΜΕΡΟΣ
Προβολή της Οδύσσειας με αφήγηση βασισμένη σε ομηρικούς στίχους

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΟ ANIMATION 35′

  • Η δράση καλύπτεται πρωτίστως από την αφήγηση (συγκέντρωση στον λόγο).
  • Οι κινούμενες εικόνες εναλλάσσονται με αργό ρυθμό (υποβοήθηση συγκέντρωσης).
  • Η φαντασία συμπληρώνει ό,τι δεν απεικονίζεται (ενεργοποίηση ασυνείδητων εγκεφαλικών λειτουργιών).
  • Αργή αφήγηση με χρήση πολλών ομηρικών στίχων και διατήρηση του ποιητικού ύφους.
  • Στόχος είναι η ακροαματική εμπειρία του έπους και η ενεργοποίηση της φαντασίας.
Γ ́ ΜΕΡΟΣ
Ιλιάδα και αποτύπωση της Ιστορίας στο έπος

ΜΎΘΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΊΑ

  • Α ́ ελληνικός αποικισμός: τα ελληνικά φύλα εγκαθίστανται στην Ιωνία δύο αιώνες μετά τον Τρωικό πόλεμο
  • Ομηρικοί Ήρωες: προσωπικότητες ή προσωποποιήσεις χαρακτηριστικών;
  • Oμηρικό ζήτημα: Υπήρξε ο Όμηρος; Πώς συντίθενται τα μεγάλα αφηγηματικά έπη;

ΠΑΡΕΛΘΌΝ, ΠΑΡΌΝ ΚΑΙ ΜΈΛΛΟΝ

  • Το ίχνος της κοινοτικής γης της Νεολιθικής εποχής στην Ιλιάδα.
  • Βασιλεία και Αριστοκρατία.
  • Θερσίτης, παρακμή της Βασιλείας και της Αριστοκρατίας, δημοκρατικό κίνημα.

ΖΩΉ ΚΑΙ ΘΆΝΑΤΟΣ: Η ΑΝΤΊΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΉ

  • Η ομηρική αντίληψη για την ψυχή.
  • Ζωτική ψυχή και Νεκροψυχή.
  • Το αίτημα της κοινωνικής δικαιοσύνης και ανωριμότητα δημοκρατικού κινήματος.
  • Αθάνατη προσωπική-νοητικοποιημένη ψυχή: η νέα αντίληψη για την ψυχή (Ορφικοί και Πυθαγόρειοι).
Mια πρωτότυπη εκπαιδευτική επίσκεψη που συνδυάζει τη διεπιστημονική γνώση με την ψυχαγωγία.
Αναδεικνύουμε με απλή γλώσσα τον τρόπο σκέψης των αρχαίων.
Στόχος μας είναι τα παιδιά να καταλάβουν τη λογική των μύθων, να απολαύσουν όλη την περιπέτεια του Οδυσσέα και να δουν πώς αποτυπώνεται στην Ιλιάδα το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της εποχής που ζουν οι αρχαίοι.
Το πρόγραμμα παρουσιάζεται...
ΣΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΆΦΟ:
ή
ΕΝΤΌΣ ΣΧΟΛΕΊΟΥ: όπου υπάρχει κατάλληλη υποδομή (προβολέας, ηχεία, μεγάλη οθόνη)
στην ΑΊΘΟΥΣΑ ΕΚΔΗΛΏΣΕΩΝ
σε ΤΆΞΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΊΑΣ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
για πληροφορίες και κράτησεις